Czołg DAM-1

Czolg DAM-1Czołg DAM-1

Dreamland Armor Machine (DAM)-1 to czołg zaprojektowany na potrzeby Armii Dreamlandu i Zakładów Zbrojeniowych Bombardier. Przeznaczeniem czołgu jest wspieranie działań piechoty, niszczenie innych czołgów i ochrona konwojów.

DANE TECHNICZNE

  • Długość całkowita (m) 8,25
  • Szerokość (m) 3,80
  • Wysokość (m) 2,80
  • Prześwit (m) 0,50
  • Masa bojowa (kg) 55 000
  • Pokonywanie brodów bez przygotowania (m) 1,60
  • Pokonywanie brodów z przygotowaniem (m) 4,50
  • Pokonywanie ścian pionowych (m) 1,50
  • Pokonywanie rowów (m) 3,20
  • Maksymalne nachylenie stoku (kąt nachylenia) 65
  • Prędkość maksymalna po drodze (km/h) 70
  • Prędkość maksymalna w terenie (km/h) Zależna od rodzaju terenu
  • Załoga: 4 ludzi

UZBROJENIE

  • 1 armata gładkolufowa M256 kalibru 120mm
  • 1 wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB 12,7mm (na wieży)
  • 1 karabin maszynowy kal. 7,62mm (sprężony z armatą)
  • 1 karabin maszynowy M240 kal. 7,62mm (na wieży)

WYPOSAŻENIE

  • moździerz kal. 60 mm do wystrzeliwania granatów dymnych, odłamkowych bądź flar
  • wyrzutnia granatów dymnych (6 x 2) systemu CL-3030 IS-6
  • osprzęt do jazdy po dnie (do 4,50m)

PRODUKCJA

  • Produkowany w latach: 2013-
  • Liczba wyprodukowanych sztuk:

ZASTOSOWANIE

DAM-1 to czołg do walk w każdym terenie, nawet na terenach zalanych, wtedy czołg musi zostać przygotowany przez specjalistyczny zespół.

Przygotowanie zakłada:

  • sprawdzenie pojazdu pod kątem uszkodzeń mogących zagrozić niestabilnością bądź przeciekiem
  • jeśli czołg ma przejechać pod wodą trzeba uszczelnić wszystkie miejsca gdzie możliwy jest przeciek
  • podłączenie rur odprowadzających spaliny
  • podłączenie rury doprowadzającej powietrze dla załogi
  • sprawdzenie sprzętu

Czołg posiada silnik turbowałowy Avco Lycoming AGT-1500D który pozwala na rozwinięcie prędkości 70km/h po drodze, prędkość w terenie jest zależna od jego rodzaju, waha się w granicach 39,8-47,7km/h. Pojemność zbiornik paliwa to 2000 dm3 , czołg posiada pancerz reaktywny ERAWA-2 oraz warstwowy typu Chobham. Kształt czołgu oraz kąt pancerza sprzyja rykoszetowaniu pocisków. Silnik znajduje się z przodu pojazdu (podobnie jak w Merkavie), od załogi oddziela go pancerna płyta. Dzięki temu aby zranić załogę trzeba przebić pancerz przedni, blok silnika i pancerną płytę, spaliny są odprowadzane specjalnymi rurami na tył. Dzięki nowemu umiejscowieniu silnika, z tyłu pojazdu jest więcej miejsca, co pozwoliło na zamontowanie tam włazu ewakuacyjnego. Jeśli usuniemy połowę amunicji, czołg będzie mógł przewozić dodatkowe 6 osób, można to wykorzystać do przewożenia rannych z pola bitwy lub transportowaniu saperów czy piechoty.

Amunicja do armaty: 60szt.
Amunicja do WKM: 1200szt.
Amunicja do KM: 10 000szt.

W czołgu zamontowano system obserwacji termowizyjnej FLIR III generacji, system klimatyzacji VCSU, dodatkową jednostkę zasilania UAAPU (Under Armor Auxiliary Power Unit), cyfrowy system kierowania ogniem, system FBCB2 oraz system dowodzenia CVIS
(Combat Vehicle Integrated System), oraz dodatkowe wyposażenie TUSK (Tank Urban Survival Kit ), które ma za zadanie zwiększyć ochronę czołgu w terenie zabudowanym.

Dzięki pochyłemu pancerzu przedniemu oraz zamontowaniu silnika z przodu i oddzieleniu go od załogi pancerną płytą, polepszeniu uległo bezpieczeństwo załogi.