Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o obywatelstwie i stałym pobycie

BPSK Nr 1644
FDK 23/435
USTAWA FEDERALNA
z dnia 17 marca 2011 roku
[tekst archiwalny, zm. dekretem królewskim: BPSK Nr 2067, tekst jedn. BPSK Nr 2075]
o obywatelstwie i stałym pobycie

My, Robert I, Król Dreamlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii, Morlandu, Luindoru, Surmali i Weblandu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa, etc.

na zgodny wniosek Posłów i Senatorów w Naszym Parlamencie zgromadzonych

stanowimy, co następuje:

Rozdział I. Przepisy ogólne.

Art. 1.
Niniejsza ustawa reguluje zagadnienia związane z obywatelstwem, prawem stałego pobytu, działalnością Centralnego Rejestru Mieszkańców, weryfikacją aktywności oraz procedurą stwierdzenia ustania osoby.

Art. 2.
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
(1) obywatelstwie – rozumie się przez to przynależność państwową jednostki łączącą się z uprawnieniami i obowiązkami określonymi przez prawo Królestwa Dreamlandu;
(2) Rejestrze – rozumie się przez to Centralny Rejestr Mieszkańców;
(3) Namiestniku Koronnym – rozumie się przez to Namiestnika Koronnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania;
(4) Ministrze – rozumie się przez to federalnego ministra właściwego do spraw obywatelstwa.

Rozdział II. Centralny Rejestr Mieszkańców.

Art. 3.
1. Rejestr obejmuje dane obywateli Królestwa Dreamlandu oraz osób posiadających prawo stałego pobytu.
2. Rejestr prowadzi się w systemie informatycznym.
3. Bieżącą administracją Rejestru zajmuje się Minister.

Art. 4.
1. Wpisu do Rejestru dokonuje się na wniosek zainteresowanego składany za pośrednictwem formularza elektronicznego.
2. Prawidłowe złożenie wniosku wymaga potwierdzenia poprzez skorzystanie przez wnioskodawcę z łącza przesłanego na adres poczty elektronicznej wskazany w formularzu; niepotwierdzenie w terminie 3 dni od złożenia wniosku powoduje uznanie wniosku za niezłożony.
3. System informatyczny obsługujący Rejestr nadaje obywatelstwo niezwłocznie po potwierdzeniu przez wnioskodawcę, o którym mowa w ustępie poprzedzającym.

Art. 5.
Wniosek o wpis do Rejestru:
(1) wypełniony nieprawidłowo;
(2) wniesiony przez wnioskodawcę zarejestrowanego już w Rejestrze lub uprzednio prawomocnie skazanego na karę eliminacji lub karę banicji, której termin jeszcze nie upłynął;
(3) nie spełniający innych kryteriów wymienionych w przepisach odrębnych
– może być uznany za bezskuteczny.

Art. 6.
Minister właściwy do spraw obywatelstwa w drodze rozporządzenia federalnego określi wymogi formalne, jakie musi spełniać prawidłowo złożony wniosek o wpis do Rejestru.

Art. 7.
1. Właściwy Namiestnik Koronny lub Minister może zweryfikować wpis dokonany w Rejestrze w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o wpis.
2. Jeśli wpis jest niezgodny z prawem, weryfikujący informuje osobę o niezgodności i o obowiązku doprowadzenia danych do stanu zgodnego z prawem w terminie 7 dni.
3. W sytuacji, o której mowa w ustępie poprzedzającym, termin określony w ust. 1 ulega przedłużeniu o 7 dni.
4. W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, weryfikujący uznaje wniosek o wpis do Rejestru za bezskuteczny.

Art. 8.
1. Po upływie terminu określonego w ust. 1 artykułu poprzedzającego właściwy Namiestnik Koronny lub Minister, powziąwszy informację o niezgodności z prawem wniosku o wpis do Rejestru, kieruje powództwo o ustalenie bezskuteczności tego wniosku do sądu właściwego miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania osoby. Sąd odrzuca pozew złożony po upływie okresu dłuższego niż 2 miesiące od dnia rejestracji.
2. W przypadku niezgodności wpisu z art. 5 (2) powództwo o ustalenie bezskuteczności wniosku może również złożyć o każdym czasie prokurator, w szczególności równocześnie z aktem oskarżenia.
3. Sąd karny, orzekając w sprawie z oskarżenia o czyn zabroniony opisany w art. 28 Kodeksu karnego, może z urzędu orzec o bezskuteczności wniosku o wpis w stosunku do niektórych skazanych.

Art. 9.
Domniemuje się, że pismo przesłane na adres poczty elektronicznej ujawniony w Rejestrze doręczono właściwie. Wzruszenie domniemania wymaga dowodu przeciwnego.

Art. 10.
Król posiada pełne prawa administracyjne w Rejestrze oraz nadaje i odbiera nadane uprawnienia innym osobom.

Art. 11.
1. Każdy zarejestrowany w Rejestrze posiada unikalny, sześciocyfrowy Numer Identyfikacyjny Mieszkańca, tożsamy w ramach wszelkich urzędowych rejestrów i systemów prowadzonych przez Królestwo Dreamlandu.
2. Ilekroć odrębne przepisy odwołują się do “NIM” lub “numeru NIM”, rozumie się przez to numer określony w ustępie poprzedzającym.

Art. 12.
1. Nazwisko obywatela podlega częściowej ochronie prawnej.
2. Obywatel może przyjąć nazwisko noszone wcześniej przez innego obywatela lub innych obywateli, o ile nie narusza przez to interesów lub reputacji tego obywatela lub obywateli.
3. Jeśli stwierdzono niedopełnienie warunków opisanych w ustępie poprzedzającym, Sąd może nakazać obywatelowi zmianę nazwiska.
4. W przypadku określonym w ustępie poprzedzającym, jeśli obywatel odmówi zmiany nazwiska, Sąd może zarządzić cofnięcie ostatniej edycji nazwiska w Rejestrze; jeśli taka zmiana jest niemożliwa lub nie byłaby wystarczająca dla ochrony interesów i reputacji poszkodowanego lub poszkodowanych, Sąd może zastosować karę eliminacji.

Art. 13.
Osoba może zmienić wskazanie prowincji zamieszkania o każdym czasie.

Art. 14.
1. Obywatel może zmienić swój status aktywności na “urlop”; oznacza to nieobecność obywatela w Królestwie Dreamlandu.
2. Status „urlop” można zachować przez okres do 2 miesięcy; po upływie tego terminu status automatycznie powraca do stanu “aktywny”, informując o tym obywatela.
3. Status aktywności „urlop” podlega ujawnieniu w Rejestrze.

Art. 15.
W ramach Rejestru zapisuje się inne dane niezbędne dla potrzeb administracyjnych; dane te udostępniane są jedynie administratorom Rejestru oraz innym osobom uprawnionym według przepisów odrębnych.

Art. 16.
1. Osoby zarejestrowane w Rejestrze mogą korzystać z informacji Centralnego Rejestru Mieszkańców, zwanej dalej “informacją Rejestru”.
2. Korzystanie z informacji Rejestru odbywa się na zasadach określonych przez Ministra w drodze rozporządzenia federalnego, który określi w szczególności formę oraz miejsce udostępniania informacji Rejestru, a także zakres udostępnianych informacji.
3. Korzystanie z informacji Rejestru jest bezpłatne.

Art. 17.
Przepisy art. 3-16 stosuje się odpowiednio do prawa stałego pobytu oraz osób posiadających status prawa stałego pobytu.

Art. 18.
1. Król oraz Królewskie Służby Informatyczne uprawnieni są do rejestrowania i wykreślania w systemach informatycznych wpisów testowych, służących do kontroli sposobu funkcjonowania tych systemów. Wpisy testowe mogą być udostępniane innym osobom i organom, według potrzeb.
2. Wpis testowy umieszcza się w Rejestrze umieszczając w polu nazwisko słowo „Test”. Organy uprawnione obowiązane są dbać, by wpisy testowe rejestrować wyłącznie w miarę potrzeb i wykreślać z Rejestru usuwać niezwłocznie po zakończeniu czynności do wykonania których zostały zarejestrowane.
3. Wpis testowy nie jest osobą i nie korzysta z praw ani nie podlega ochronie wynikającej z Konstytucji oraz innych praw Królestwa.

Rozdział III. Obywatelstwo.

Art. 19.
Obywatelstwo przyznaje się w imieniu Króla.

Art. 20.
Przyznanie obywatelstwa Królestwa Dreamlandu powoduje przyznanie obywatelstwa prowincji zamieszkania.

Art. 21.
1. Obywatelstwa pozbawia się osobę ustałą albo skazaną prawomocnym wyrokiem sądu na karę eliminacji.
2. Nie można pozbawić obywatelstwa Króla, króla seniora oraz sędziego.
3. Każdy obywatel ma prawo zrzec się obywatelstwa, składając stosowne oświadczenie woli Królowi bądź Namiestnikowi Koronnemu.
4. W przypadku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, zrzekający się nabywa prawo stałego pobytu.
5. Każdy wpisany do Rejestru ma prawo wypisać się z niego za pośrednictwem elektronicznego formularza.

Rozdział IV. Prawo stałego pobytu.

Art. 22.
Prawo stałego pobytu jest statusem osoby zapisanej w rejestrach informatycznych Królestwa, nie posiadającej statusu obywatela.

Art. 23.
Do osoby posiadającej prawo stałego pobytu stosuje się przepisy dotyczące obywatela, z wyłączeniem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz prawa pełnienia funkcji publicznych.

Art. 24.
Osoba posiadająca prawo stałego pobytu uprawniona jest w szczególności do posiadania rachunku bankowego i rozporządzania swoim majątkiem.

Rozdział V. Weryfikacja aktywności i niedopełnienie obowiązku rejestrowego.

Art. 25.
Stwierdzenie ustania osoby jest podstawą do jej usunięcia ze wszelkich list urzędowych i forów Królestwa Dreamlandu oraz złożenia z piastowanych funkcji.

Art. 26.
1. Każdy obywatel obowiązany jest każdorazowo zalogować się do Rejestru w ciągu 30 dni od ostatniego logowania, nie licząc okresu, kiedy miał ustawiony status aktywności na „urlop”.
2. Niedopełnienie obowiązku logowania skutkuje wszczęciem procedury prowadzącej do stwierdzenia ustania obywatela.

Art. 27.
Obywatel ma obowiązek oddania głosu w wyborach powszechnych, chyba że w czasie wyborów ustawiony ma status „urlop”.

Art. 28.
1. W razie niedopełnienia obowiązków, o których mowa w art. 26, Rejestr wysyła osobie wezwanie do dopełnienia obowiązku w terminie 14 dni pod rygorem skierowania na listę deportacyjną.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu system kieruje osobę na listę deportacyjną.

Art. 29.
W razie niedopełnienia obowiązków, o których mowa w art. 27, Rejestr kieruje osobę na listę deportacyjną.

Rozdział VI. Lista deportacyjna i wykreślenie z Rejestru.

Art. 30.
1. Na listę deportacyjną kierowane są z list prowadzonych dla Prowincji i Domeny Królewskiej osoby uznane za ustałe.
2. Na listę deportacyjną kierowane są również osoby uchybiające obowiązkom wskazanym w niniejszej ustawie lub w innych okolicznościach wskazanych w przepisach odrębnych, w tym przez prawo krajowe.
3. O skierowaniu na listę deportacyjną osobę powiadamia się niezwłocznie, pouczając o prawie do wniesienia zażalenia.

Art. 31.
1. Osoba może wnieść zażalenie na skierowanie jej na listę deportacyjną do Namiestnika Koronnego.
2. Namiestnik Koronny rozpoznaje zażalenie. W razie pozytywnego rozpatrzenia sprawy Namiestnik Koronny cofa skierowanie na listę deportacyjną.

Art. 32.
Osoba pozostająca na liście deportacyjnej może wnioskować do Namiestnika Koronnego każdej z prowincji o skierowanie na listę prowadzoną przez Rejestr dla tej prowincji. W razie pozytywnego rozpoznania wniosku osoba nabywa obywatelstwo tej prowincji.

Art. 33.
1. Niewniesienie zażalenia w terminie 14 dni od skierowania na listę deportacyjną powoduje wykreślenie osoby z Rejestru.
2. Wykreślenie osoby z Rejestru następuje również na podstawie uznania wniosku o wpis za bezskuteczny albo wypisania się z Rejestru albo na podstawie uprawomocnienia się wyroku skazującego na karę banicji lub na karę eliminacji.

Art. 34.
1. Król postanowieniem królewskim może w szczególnych przypadkach przywrócić do Rejestru osobę z niego wykreśloną.
2. Przywrócenia dokonuje się na podstawie danych i informacji dotyczących w szczególności jej personaliów i danych dotyczących posiadanego majątku zachowanych w archiwum Rejestru oraz pozostałych rejestrów i informatycznych baz danych Królestwa.
3. Przywrócenia nie stosuje się do osoby wykreślonej w okolicznościach wskazanych w ust. 2 artykułu poprzedzającego.

Rozdział VII. Spadek.

Art. 35.
Spadek otwiera się z chwilą wykreślenia osoby z Rejestru.

Art. 36.
1. W braku odmiennej woli spadkodawcy z chwilą otwarcia spadku prawa majątkowe, z wyłączeniem praw do nieruchomości, przypadają Skarbowi Królestwa. Prawa do nieruchomości przypadają prowincji właściwej ze względu na miejsce położenia.
2. Prowincji właściwej ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy przysługuje wobec Skarbu Królestwa zachowek w wysokości połowy spadku, który przypadł Skarbowi Królestwa. Na wniosek tej prowincji minister właściwy do spraw mienia Królestwa przekazuje informację o wysokości spadku.

(-) Robert I, R.