Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

DK o Centralnym Rejestrze Instytucji i Przedsiębiorstw

BPSK Nr 3809
FDKD Nr 23/3024

DEKRET KRÓLEWSKI
z dnia 8 sierpnia 2004 roku
[j.t. z 6 września 2013 roku]
o Centralnym Rejestrze Instytucji i Przedsiębiorstw

Art. 1.
1. Dekret niniejszy określa zasady prowadzenia Centralnego Rejestru Instytucji i Przedsiębiorstw, zwanego dalej „Rejestrem”.
2. Dekret niniejszy określa również zasady rejestracji prowadzenia działalności gospodarczej w Królestwie.
3. Ilekroć w niniejszym dekrecie jest mowa o instytucji, rozumie się przez to wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków, wykonujący określone zadania władzy publicznej, nieprowadzący działalności gospodarczej, w tym instytucje kultury i nauki.

Art. 2.
1. Podmioty niebędące osobami fizycznymi, prowadzące działalność na terenie Królestwa, podlegają obowiązkowi wpisu do Rejestru.
2. Obowiązek określony w ustępie poprzedzającym obejmuje również przedsiębiorstwa jednoosobowe.
3. Przedsiębiorstwa wpisane do Rejestru posiadają osobowość prawną.
4. Osobowość prawną instytucji określają odrębne przepisy, przy czym wpisane do Rejestru instytucje nieposiadające odrębnej osobowości prawnej są uprawnione do uczestniczenia w obrocie na rachunek właściwych osób prawnych, w ramach wyodrębnionych i przyznanych środków.
5. Za czynności prawne instytucji nieposiadającej odrębnej odpowiedzialności prawnej, w zakresie przekraczającym wyodrębnione i przekazane jej środki, odpowiada właściwa osoba prawna; nie wyklucza to odpowiedzialności za przekroczenie uprawnień.

Art. 3.
1. Rejestr prowadzi się w systemie informatycznym.
2. W ramach Rejestru prowadzi się odrębne działy instytucji, przedsiębiorstw i partii politycznych.
3. Obsługę techniczną Rejestru zapewniają Królewskie Służby Informatyczne.
4. Królewskie Służby Informatyczne, w ramach swojej właściwości, uprawnione są do podejmowania wszelkich działań koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania Rejestru oraz jego należytej modernizacji.
5. Królewskie Służby Informatyczne obowiązane są udzielać wszelkiej pomocy zainteresowanym podmiotom w zakresie obsługi Rejestru.

Art. 4.
1. Korzystanie z Rejestru wymaga identyfikacji na podstawie NIM i hasła.
2. Osoby nieposiadające NIM mają dostęp do uproszczonego spisu instytucji i przedsiębiorstw wpisanych do Rejestru.

Art. 5.
1. Wpisu do Rejestru dokonuje się na wniosek.
2. Wniosek o rejestrację instytucji zawiera:
(1) wskazanie Prowincji, w której będzie zlokalizowana siedziba instytucji, w tym Domeny Królewskiej;
(2) nazwę instytucji;
(3) propozycję określenia kategorii w jakiej mieści się działalność instytucji;
(4) adres instytucji;
(5) adres serwisu internetowego instytucji;
(6) adres poczty elektronicznej;
(7) krótki opis przedmiotu działalności instytucji.
3. Wniosek o rejestrację przedsiębiorstwa zawiera dane określone w ustępie poprzedzającym, z następującymi modyfikacjami:
(1) siedziba przedsiębiorstwa nie może znajdować się na terenie Domeny Królewskiej;
(2) składający wniosek zamiast propozycji określenia kategorii wskazuje propozycję określenia branży w której działalność gospodarcza będzie prowadzona.
3a. Wniosek o rejestrację partii politycznej zawiera:
(1) wskazanie Prowincji, w której będzie zlokalizowana siedziba partii politycznej;
(2) nazwę partii politycznej;
(3) adres siedziby partii politycznej;
(4) adres serwisu internetowego partii politycznej;
(5) adres poczty elektronicznej;
(6) nazwiska oraz numery NIM przynajmniej trzech członków partii politycznej.
4. Wniosek składa się za pośrednictwem elektronicznego formularza. Wszystkie pola formularza są obowiązkowe.

Art. 6.
1. Adres poczty elektronicznej podany we wniosku uznawany jest za adres oficjalny.
2. Wszelkie wiadomości przesłane na adres oficjalny, w tym akty urzędowe lub inne dokumenty i oświadczenia związane z aktywnością w Królestwie, uznaje się za prawidłowo doręczone z dniem przesłania.
3. Ustępu poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli z wiadomości przesłanej przez serwer pocztowy wynika, że wiadomość przesłana na adres oficjalny nie została doręczona, chyba że niedoręczenie nastąpiło z przyczyn leżących po stronie adresata.

Art. 7.
1. Wniosek o wpisanie instytucji do Rejestru rozpoznaje federalny minister do spraw sprawiedliwości.
2. Wniosek o wpisanie przedsiębiorstwa do Rejestru rozpoznaje Namiestnik Koronny właściwy ze względu na wskazaną we wniosku siedzibę przedsiębiorstwa; prawo krajowe może wskazać inny organ właściwy.
3. Rejestracji dokonuje właściwy organ po rozpatrzeniu wniosku, w terminie nie dłuższym aniżeli 7 dni.
4. W razie uzasadnionych wątpliwości, organ właściwy uprawniony jest do przeprowadzenia stosownego postępowania wyjaśniającego; w takim wypadku termin do wydania decyzji w przedmiocie rejestracji wydłuża się do 14 dni, przy czym do terminu nie wlicza się okresu oczekiwania na odpowiedzi wnioskodawcy na pytania zadawane mu w ramach tego postępowania.
5. W ramach postępowania wyjaśniającego właściwy organ uprawniony jest do zmiany zaproponowanej przez wnioskodawcę kategorii lub branży, w szczególności na już uwzględnioną w Rejestrze, jeżeli przyczyni się do bardziej prawidłowej systematyzacji działalności i przejrzystości Rejestru.
6. Odwołania od decyzji Namiestnika Koronnego rozpoznaje federalny minister właściwy do spraw gospodarki.
7. Odwołania od decyzji ministrów federalnych rozpoznaje Król.

Art. 7a.
1. Król lub wyznaczony przez Niego urzędnik niezwłocznie rozpoznaje zgodny z prawem wniosek o wpisanie partii politycznej do Rejestru.
2. W razie uzasadnionych wątpliwości co do wniosku, postępowanie wyjaśniające przeprowadza w imieniu Króla minister właściwy do spraw sprawiedliwości.

Art. 8.
1. Każdy zarejestrowany w Rejestrze posiada unikalny numer identyfikacyjny, tożsamy w ramach wszelkich urzędowych rejestrów i systemów prowadzonych przez Królestwo.
2. Ilekroć odrębne przepisy odwołują się do „NIFI” lub „numeru NIFI”, rozumie się przez to numer określony w ustępie poprzedzającym.

Art. 9.
1. Jedna pozycja w Rejestrze obejmuje dane związane z jednym podmiotem.
2. W ramach Rejestru dla jednej pozycji ujawnia się następujące dane:
(1) NIFI;
(2) nazwę instytucji;
(3) datę wpisania do Rejestru;
(4) kategorię albo branżę prowadzonej działalności;
(5) NIM i określenie osoby wnioskodawcy;
(6) Prowincję siedziby;
(7) adres siedziby;
(8) adres poczty elektronicznej;
(9) adres serwisu internetowego;
(10) krótki opis.
3. W przypadku partii politycznych dodatkowo ujawnia się także aktualną listę nazwisk i numerów NIM członków partii.

Art. 10.
W ramach Rejestru zapisuje się inne dane niezbędne dla potrzeb administracyjnych; dane te udostępniane są jedynie administratorom Rejestru oraz innym osobom uprawnionym według przepisów odrębnych.

Art. 11.
1. Wykreślenie z Rejestru następuje na skutek likwidacji podmiotu.
2. Likwidację regulują zasady odrębne.

Art. 12.
1. W ramach Rejestru działa Centralna Informacja Rejestru.
2. Korzystanie z Centralnej Informacji Rejestru odbywa się za pośrednictwem formularza elektronicznego, za pomocą którego możliwe jest wyszukiwanie wpisów według następujących danych:
(1) NIFI;
(2) nazwy;
(3) Prowincji, w tym także Domeny Królewskiej;
(4) kategorii albo branży;
(5) NIM rejestrującego albo właściciela;
(6) oznaczenia rejestrującego albo właściciela;
(7) daty wpisania do Rejestru.
3. Korzystanie z Centralnej Informacji Rejestru jest bezpłatne.

Art. 13.
1. Dekret niniejszy nie wyklucza funkcjonowania własnych rejestrów Prowincji.
2. W razie wątpliwości rozstrzygający jest wpis w Rejestrze.

Art. 14.
1. (Skreślony)
2. Przedsiębiorstwo wpisane do Rejestru ponosi solidarnie z przedsiębiorcą odpowiedzialność wobec konsumenta.

Art. 15.
1. Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2. Wpisy do Rejestru dokonane od dnia 7 sierpnia 2004 roku uznaje się za prawidłowe.