Zbiór praw Królestwa Dreamlandu

UF o martwych duszach i dziedziczeniu testamentowym (arch.)

BPSK Nr 87

USTAWA FEDERALNA
z dnia 6 listopada 2004 roku

o martwych duszach i dziedziczeniu testamentowym.
[j.t. z 10 sierpnia 2008 r. – opracowanie BPSK]

My, Artur I Piotr, Król Dreamlandu, Najwyższy Zwierzchnik Furlandii, Morlandu, Solardii, Surmali i Weblandu, Najwyższy Zwierzchnik Sił Zbrojnych, Wielki Mistrz Heroldii Królestwa, etc.

na zgodny wniosek Senatorów i Posłów w Naszym Parlamencie zgromadzonych stanowimy, co następuje:

ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa niniejsza określa zasady przeprowadzania postępowania o ustanie obywatelstwa, sporządzania i dysponowania ostatnią wolą obywateli oraz zagospodarowania majątku osób ustałych.

Art. 2.
Postanowienia niniejszej ustawy odnoszące się do obywateli stosuje się odpowiednio do imigrantów posiadających kartę stałego pobytu.

Art. 3.
1. Martwa dusza to obywatel uznany za ustałego w czynnościach obywatelskich.
2. Testament to pisemny, sporządzony przez obywatela według właściwych przepisów zbiór postanowień dotyczących rozporządzenia swoim majątkiem wykonywany po prawomocnym stwierdzeniu ustania obywatelstwa.

Art. 4.
Stwierdzenie ustania obywatela może być podstawą do jego usunięcia ze wszelkich list urzędowych Królestwa Dreamlandu.

ROZDZIAŁ II
Postępowanie o stwierdzenie ustania obywatelstwa.

Art. 5.
Do kontaktu z obywatelami w zakresie przygotowań do wszczęcia postępowania o ustanie obywatelstwa i do kontynuowania tej procedury właściwe organa używają adresu poczty elektronicznej przypisanego obywatelowi w Centralnym Rejestrze Mieszkańców.

Art. 6.
Przesłanką, na podstawie której można wszcząć postępowanie o stwierdzenie ustania obywatelstwa, może być w szczególności rezultat działania informatycznego systemu weryfikującego aktywność obywateli wskazujący, że obywatel nie uczestniczy aktywnie w życiu Królestwa;
przesłanką taką może być również nieistniejąca, zablokowana lub przepełniona oficjalna skrzynka pocztowa.

Art. 7.
Informatyczny system weryfikujący aktywność obywateli:
(1) z wyprzedzeniem przynajmniej 10 dni informuje obywatela o najbliższym terminie weryfikacji aktywności;
(2) umożliwia obywatelowi potwierdzenie jego aktywności;
(3) po bezskutecznym upływie terminu wyznaczonego na weryfikację aktywności automatycznie wskazuje obywatela do wszczęcia postępowania o ustanie obywatelstwa;
(4) przechowuje dane o tożsamości potwierdzającego i dacie dokonania potwierdzenia.

Art. 8.
1. Terminy weryfikacji aktywności wyznacza właściwa Prowincja.
2. Terminy weryfikacji nie mogą być wyznaczane w odstępach mniejszych niż miesięczne i większych niż sześciomiesięczne; czas trwania weryfikacji nie może być krótszy niż 7 dni.

Art. 9.
1. W czasie trwania weryfikacji aktywności obywateli władze Prowincji zapewniają obywatelom możliwość potwierdzenia aktywności.
2. Weryfikacji aktywności podlegają wyłącznie obywatele, których status aktywności w Centralnym Rejestrze Mieszkańców ma wartość ?aktywny?.

Art. 10.
1. W przypadku niepotwierdzenia aktywności przez obywatela objętego weryfikacją, zostaje on uznany za ustałego.
2. Decyzję o ustaniu obywatela podejmuje Namiestnik Koronny właściwej Prowincji; jest on obowiązany przesłać ją zainteresowanemu.
3. Właściwy Namiestnik Koronny może wyznaczyć urzędnika odpowiedzialnego w jego imieniu za podejmowanie decyzji o ustaniu obywatela i innych czynnościach związanych z obywatelstwem z tym, że nie może być to urzędnik podległy organom innym niż właściwy Namiestnik Koronny i Król Dreamlandu.
4. W wyjątkowych przypadkach, gdy Namiestnik Koronny jest bezczynny lub uzasadniona jest obawa o niemożność wykonania przez niego zapisów niniejszej ustawy, kompetencje w tym zakresie może wykonać Król  Dreamlandu.
5. Organy posiadające dostęp do informacji istotnych dla podjęcia decyzji ustaniu obywatela są obowiązane przekazać je właściwym organom na ich wyraźny wniosek.

Art. 11.
1. Może być uznany za ustałego obywatel, który:
(1) nie wykazuje zainteresowania swoją bytnością w Królestwie;
(2) nie odpowiada na monity wysyłane przez właściwe organa Prowincji w sprawie rozpoczęcia i kontynuowania procedury stwierdzenia ustania obywatelstwa.
2. Lista powyższa pozostaje otwarta i może być poszerzona na wniosek Namiestnika Koronnego rozporządzeniem Rządu Królewskiego.
3. Właściwe organa mogą wdrożyć elektroniczny system weryfikacji aktywności obywateli.
4. Dookreślenie warunków i wymagań, jakie musi spełniać elektroniczny system weryfikacji aktywności obywateli nastąpić może w drodze rozporządzenia federalnego ministra właściwego do spraw obywatelstwa.

Art. 12.
Obywatel ma prawo odwołać się od decyzji o uznaniu za ustałego w czasie 14 dni od jej przesłania na oficjalny adres email obywatela; odwołanie składa się u Namiestnika Koronnego właściwej Prowincji. Po bezskutecznym upływie tego terminu decyzję uznaje się za prawomocną.

Art. 13.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Król może zdecydować przywróceniu usuniętego obywatela; przywrócenia dokonuje się na podstawie danych i informacji o obywatelu i jego majątku zachowanych w archiwum Centralnego Rejestru Mieszkańców.

ROZDZIAŁ III
Testament

Art. 14.
1. Każdy obywatel może wskazać w formie testamentu prawnego następcę lub następców na wypadek swojego ustania.
2. Następcą może być osoba fizyczna lub prawna; następca, któremu przekazano część lub całość majątku testatora, zwie się spadkobiercą.
3. Nie może być następcą osoba prawna, która nie istnieje w chwili składania oświadczenia, osoba prawna nie istniejąca w uznanym przez Królestwo Dreamlandu państwie wirtualnym, a także osoba fizyczna nie będąca obywatelem uznanego przez Królestwo Dreamlandu państwa wirtualnego.
4. Wskazanie następuje poprzez złożenie u Notariusza Królestwa testamentu zawierającego oznaczenie następcy lub następców i określenie majątku dysponowanego przez testatora przypadającego konkretnemu spadkobiercy lub spadkobiercom.
5. Poszczególne przedmioty majątku rzeczowego przekazać można jednemu lub wielu spadkobiercom; jeżeli przekazano przedmiot więcej niż jednemu spadkobiercy, poszczególni spadkobiercy korzystają z praw do tej rzeczy na zasadzie prawa współwłasności.
6. Spadkobiercy pozostający we współwłasności mogą w drodze umowy dokonać działu według dowolnych zasad.
7. Wartość papierów wartościowych oblicza się po aktualnym kursie.
8. Testator ma prawo anulować złożony testament lub zastąpić go nowym; decyzję o anulowaniu lub nowy testament składa się u Notariusza Królestwa.

Art. 15.
Jeżeli w dniu złożenia testamentu jest on niemożliwy do zrealizowania z powodów wskazanych w ust. 3 lub innych, Notariusz Królestwa zwraca testament składającemu.

Art. 16.
1. Rejestr Notarialny Królestwa (dalej zwany Rejestrem) to lista obywateli, którzy złożyli swój testament u właściwych organów; Rejestr nie obejmuje treści testamentu ani personaliów następców prawnych testatora.
2. Rejestr jest jawny.
3. Za prowadzenie Rejestru i gromadzenie testamentów
sporządzonych przez wpisanych do rejestru obywateli odpowiedzialny jest Notariusz Królestwa.
4. Wpis obywatela do Rejestru jest równoznaczny z przyjęciem przez Notariusza Królestwa testamentu obywatela.
5. W przypadku anulowania testamentu przez testatora wykreśla się go z Rejestru.
6. W ramach listy obywateli, o której mowa w ust. 1, Rejestr udostępnia następujące informacje: prowincję zamieszkania, imię lub imiona oraz nazwisko testatora.

Art. 17.
1. Notariusz Królestwa działa przy Sądzie Królestwa.
2. Notariusz Królestwa jest powołany i odwoływany przez Prezesa Sądu Królestwa.
3. Prezes Sądu Królestwa może powierzyć wykonywanie kompetencji Notariusza Królestwa sędziemu sądu powszechnego.

Art. 18.
1. Przed egzekucją majątku ustałego obywatela właściwe organa są obowiązane sprawdzić czy obywatel ten figuruje w Rejestrze.
2. Jeżeli obywatel uznany za ustałego figuruje w Rejestrze, właściwe organa są obowiązane w sprawie egzekucji majątku obywatela postępować według rozporządzeń testamentu, chyba, że jest to niemożliwe do pogodzenia z dobrem Królestwa lub technicznie niewykonalne.

Art. 19.
1. Jeżeli nie sporządzono testamentu, posiadane nieruchomości przechodzą na rzecz Prowincji, w której się znajdują, a pozostały majątek rozdysponować można według prawa krajowego, przy czym prawo krajowe nie może przekazać więcej niż połowy tego majątku na rzecz skarbu Prowincji, urzędów, urzędników i instytucji Prowincji.
2. Jeżeli prawo krajowe nie określa sposobu rozdysponowania pozostałego majątku lub wyklucza dziedziczenie sposobem krajowym, połowa pozostałego majątku przechodzi na rzecz Skarbu Królestwa, a połowa na rzecz Skarbu właściwej Prowincji.
3. Jeżeli nie można stwierdzić, w której prowincji zamieszkiwała osoba uznana prawomocną decyzją za osobę ustałą, nie mają wobec niej zastosowania przepisy art. 19 ust. 1 i 2. Nieruchomości przechodzą na rzecz prowincji, w której się znajdują, połowę pozostałego majątku dzieli się przez liczbę prowincji, przy czym każda z nich otrzymuje równą część, pozostały majątek przechodzi zaś na rzecz Skarbu Królestwa.
4. Wniosek o wszczęcie egzekucji dóbr osoby uznanej za ustałą składają właściwemu sądowi władze prowincji, które dokonały usunięcia mieszkańca, w ciągu 14 dni od uznania danej osoby za ustałą.

Art. 20.
Testament może dotyczyć własności niematerialnej, przy czym rozporządzaną własnością nie może być tytuł honorowy.

ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe

Art. 21.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 roku z tym, że przepisy Rozdziału III wchodzą w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.

Art. 22.
Prowincje mogą rozpocząć pierwszą weryfikację najpóźniej po 3 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy.